همه چیز در مورد راه اندازی رستوران

رستوران ساز از ابتدای شکل‌گیری ایده برای سرمایه‌گذاری و راه اندازی رستوران تا زمان به ثمر نشتن پروژه، در کنار شما می‌ماند.

همه چیز در مورد راه اندازی رستوران

راه اندازی رستوران مانند هر کسب و کار دیگری به تخصص و مهارت کافی نیاز دارد. اگر فرد ایده‌پردازی هستید و یا قصد دارید سرمایه‌ی خود را در جایی ببرید که به سود بالا برسد، راه‌اندازی رستوران گزینه‌ی مناسبی برای شماست. البته به شرط اینکه نکات مهم در این پروژه را به خوبی رعایت کنید. قبل از هر چیز برآورد هزینه ساخت رستوران اهمیت دارد. از سوی دیگر انتخاب تیم مؤسس هم در این رابطه مؤثر هستند.

انتخاب تیم مؤسس رستوران

اکنون که شرکت های راه اندازی رستوران زیاده شده‌اند و در هر شهری می‌توانید یکی از این تیم‌ها را پیدا کنید، انتخاب یک تیم حرفه‌ای کار سختی نیست. بهترین شرکت‌های مؤسس رستوران باید دارای تیم متخصص، مجرب و دارای نمونه کارهای موفق باشند. قبل از اینکه بخواهید با آن‌ها قرارداد همکاری امضا کنید، ابتدا باید از کارهای قبلی و نحوه‌ی عملکردشان مطمئن شوید.

در بین اعضاء تیم باید هماهنگی باشد. برای مثال یک طراح دکوراسیون و تهیه‌کننده‌ی تجهیزات رستوران باید با هم هماهنگ عمل کنند. شما تنها نقش تأمین‌کننده‌ی سرمایه را بر عهده دارید. این تیم مؤسس است که سرمایه‌ی شما را به اجرا می‌گذارد. از سوی دیگر شما را در جریان تمامی امور قرار می‌دهد.

انتخاب تیم موسس رستوران

داشتن بیزنس پلن برای راه اندازی رستوران

یکی دیگر از نکات مهم در راه اندازی رستوران داشتن برنامه‌ریزی است. در واقع برای اینکه در ساخت و تاسیس رستوران موفق باشید، باید با برنامه‌ریزی پیش بروید. در این مورد بیزنس پلن یا طرح تجاری افق دید شما را نسبت به آینده‌ی رستوران افزایش می‌دهد. پس با وجود این طرح می‌دانید به چه مقدار سرمایه نیاز دارید. مدت زمان راه‌اندازی پروژه چقدر خواهد بود. همه‌ی اطلاعات دقیق برای راه‌اندازی رستوران در طرح بیزنس پلن در اختیار شما قرار می‌گیرد. این طرح را می‌توانید با کمک تیم راه اندازی رستوران تهیه کنید.

خلاقیت در راه‌اندازی رستوران

برای موفقیت در مدیریت رستوران باید کاری را انجام دهید که هیچ کس موفق به انجام آن نشده است. خلق رستورانی متفاوت تاثیر زیادی در میزان موفقیت شما دارد. برای این کار باید از تجهیزات مدرن، دکوراسیون لوکس، پرسنل آموزش دیده و … استفاده کنید.

تیم حرفه‌ای در راه اندازی رستوران می‌تواند همه‌ی این موارد را برای شما فراهم کنید. حتی روش سرویس‌دهی به مشتریان هم باید به استفاده از تکنولوژی‌‌های مدرن انجام شود. برای مثال مشتریان بتوانند از راه دور و یا در شهرهای دیگر غذاهای رستوران را برای چند روز بعد رزرو کنند. استفاده از سیستم اتوماسیون در مدیریت رستوران اهمیت زیادی دارد.

وسعت و متراژ سالن غذایی نمی‌تواند عامل تعیین‌کننده‌ای در میزان موفقیت شما باشد. اما میزان تجهیزات مدرن و نحوه‌ی سرویس‌دهی به مشتریان یکی از رازهای موفقیت در دنیای امروز است.

خلاقیت در راه اندازی رستوران

انتخاب موقعیت جغرافیایی مناسب برای رستوران

موقعیت قرار گرفتن رستوران در نقاط مختلف شهر و حتی وسعت شهر هم عامل تعیین‌کننده‌ای در میزان موفقیت این کسب و کار است. تیم راه اندازی رستوران در زمان تهیه‌ی طرح تجاری باید به این موضوع توجه داشته باشند. قرار گرفتن رستوران در یک موقعیت جغرافیایی شلوغ و پر رفت و آمد می‌تواند به رونق کسب و کار شما کمک کند.

مثال دیگر زمانی است که رستوران را در نزدیکی مکان‌های توریستی، جاذبه‌های گردشگری و یا آثار تاریخی راه‌اندازی می‌کنید. بدون شک چنین مکان‌ها و موقعیت‌هایی می‌توانند باعث جذب مشتریان بیشتر برای رستوران شوند.

تأمین هزینه‌ها برای راه‌اندازی رستوران

برآورد هزینه راه اندازی رستوران می‌تواند به شما کمک کند تا تمام سرمایه‌ی مورد نیاز برای این پروژه را به یکباره تأمین کنید. در این صورت راه‌اندازی رستوران با وقفه روبه‌رو نمی‌شود و طی یک دوره‌ی زمانی این پروسه به پایان می‌رسد. وقتی دید روشنی نسبت به میزان هزینه‌ی مورد نیاز نداشته باشید، ممکن است بعد از مدتی نتوانید بخشی از سرمایه برای راه اندازی رستوران را تأمین کنید و در نتیجه پروژه ناقص می‌ماند.

با ایجاد وقفه در پروژه برنامه‌ریزی به‌هم می‌خورد و گاهی نیز مجبور می‌شوید همه‌ی مراحل را از ابتدا طی کنید. راه‌های زیادی برای تأمین سرمایه وجود دارد. یکی از این راه‌ها دریافت وام برای راه اندازی رستوران است. همچنین می‌توانید از سرمایه‌گذارها در این پروژه کمک بگیرید.

شناسایی بازار و مشتریان

یکی دیگر از نکات مهم در راه اندازی رستوران انتخاب بازار است. رستوران انواع مختلفی دارد که می‌توان به رستوران عربی، رستوران مراکشی، رستوران ایتالیایی و …. اشاره کرد. هر یک از این رستوران‌ها مشتریان خاص خود را دارد. شما با بررسی‌هایی که بر روی بازار و طرفداران انواع سبک غذا می‌کنید، می‌توانید نوع رستوران خود را مشخص کنید.

برای مثال وقتی در یک شهر زیارتی زندگی می‌کنید قطعاً بخش زیادی از توریست‌ها زائران عرب هستند (مثل مشهد و یا قم)، می‌توانید به یک رستوران عربی فکر کنید. شهر و منطقه‌ی جغرافیایی در شهر می‌تواند معیار مناسبی برای تعیین نوع رستوران باشد. وقتی قصد دارید رستوران ایرانی راه‌اندازی کنید که انواع غذاها و خوراکی‌های مخصوص مناطق مختلف ایران در آن طبخ می‌شود، بازار و مجتمع‌های تجاری و توریستی بهترین مکان هستند.

البته شناسایی بازار و نیاز مشتریان به تکنیک‌های خاصی نیاز دارد. زمانی که راه‌اندازی رستوران را برعهده‌ی یک تیم متخصص قرار می‌دهید، آن‌ها با تهیه‌ی بیزنس پلن بازار هدف را هم بررسی می‌کنند.

شناسایی رقبا

یکی دیگر از نکات مهم برای راه اندازی رستوران شناخت رقیبان است. این کار به شما کمک می‌کند تا علاوه بر مشخص کردن میزان سرمایه، تجهیزات مناسب برای رستوران را نیز مشخص کنید. برای مثال وقتی قرار است رستوران خود را در یک خیابان پرازدحام راه‌اندازی کنید که چندین رستوران در آن فعالیت دارند، شناخت رقبا اهمیت دارد.

اگر رقبا دارای رستوران‌های عربی، ترکی، بین‌المللی و … هستند، باید رستورانی را از نوعی انتخاب کنید که در بین این رستوران‌ها موجود نیست. برای مثال همه‌ی رستوران‌ها در زمینه‌ی غذاهای ترکی، بین‌المللی، ایرانی، عربی و یا مراکشی فعالیت دارند. اما جای خالی یک رستوران ایتالیایی در بین آن‌ها احساس می‌شود. شما با بررسی رقیبان به سراغ همین رستوران می‌روید.

همچنین تجهیزاتی که توسط آن‌ها استفاده می‌شود و نحوه‌ی خدمات رسانی به مشتریان باید به دقت بررسی شود. قبل از اینکه تصمیم نهایی خود را برای راه‌اندازی رستوران بگیرید، به عنوان مشتری به همه‌ی این رستوران‌ها سر بزنید. سرویس‌دهی و امکانات و کیفیت غذا و نوشیدنی آن‌ها را از نزدیک ببینید تا بتوانید برای راه اندازی رستوران خود به نحو شایسته‌تری تصمیم بگیرید.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>